A Kiskunfélegyházi Szent Benedek PG Két Tanítási Nyelvű Technikum és Kollégium 9. osztályába járó Kun Szabolcs Mihály sikersorozata ebben a tanévben is folytatódott: a 2021. november 6-án Budapesten rendezett dr. Kalotay Kálmán bajnoki versenyt gépírásból, beszédírásból megnyerte, és összetett versenyben is győzött tanuló III. kategóriában.
Bajnoki versenyt elsősorban ifjúsági és felnőtt versenyzőknek szerveznek, de részt vehetnek tanu-lók is, amennyiben megfelelnek az elvárásoknak.
Gépírásból papírlapról másolás volt a feladat 30 percig, ez idő alatt minimum 7500 leütést el kellett érnie mindenkinek – korosztálytól függetlenül – legfeljebb 3 ezrelék hibával; Szabi közel 9800 le-ütést teljesített 1 ezreléknyi eltéréssel.
Kis versenyzőnk Beszédírásból is jeleskedett: e versenyszámban Szabi korcsoportjától 2000 leütés-nyi hanganyag legépelése volt az elvárás 10 perc alatt (jó helyesírási megoldásokkal); Szabi 3842 leütést írt, ami az első helyhez bőven elegendő volt; Ő lett az ország legjobb beszédíró tanulója.
A beszédírásról néhány gondolat: hangfájlt kaptak a versenyzők, azt gépükre mentve, a szöveget fejhallgatón hallgatva gépeltek. A diktátum írhatatlan sebességű, 300 szótag percenként – a sza-bályzatnak megfelelően. A pontos szövegértésért a hanganyagot alkalmanként meg kell állítani, esetleg visszatekerni. (Ez a manőver megoldható billentyűkombinációkkal, lábpedállal…) Hallás alap-ján kell eldönteni egy-egy vessző szerepét, a kis és nagy kezdőbetűk helyesírását, a kötőjel szüksé-gességét – hogy a legjellemzőbb hibaforrásokat említsem; ez a versenyszám meglehetősen össze-tett kihívás.
Mi kell az eredményességhez? Tehetség, szorgalom, jó helyesírás, erős koncentrálóképesség, a legkülönbözőbb témák ismerete, hibátlan és sebes gépírás… - Szabi nagyszerűen teljesített.
Ha valaki gépírást tanult/tanul, tudhatja: minden betűért meg kell küzdeni. Egykor így fogalmazták: „A gépírástanulás az akaratnevelés iskolája!” Aki türelmes, nyugodt, erős önfegyelmű, könnyeb-ben „rávehető” a gépírás vakírással elsajátítására. Némiképp meggyőzhető az ifjúság azzal, hogy a felsőoktatásba kerülve hatalmas hasznát veheti majd a tempós vakbillentyűzésnek (beadványok sora, szakdolgozatírás…), de jó és erős érv az is, hogy a munka világában a gyors írásbeli kommuni-káció időtakarékosságot, hatékony munkavégzést jelent, tartást ad.
DE! Ma már más „előélettel” jönnek középiskolába a diákok: közük volt a billentyűkezeléshez akár óvodás koruk óta, ami óriási előnyt jelenthet, ha több ujjal és vakbillentyűzéssel írnak. A most győz-tes Kun Szabi sem a középiskolában ismerkedett meg a billentyűzettel. Így tájékoztatott:
„3. vagy 4. osztályos lehettem, amikor az unokatesómmal elkezdtem napi szinten elég sokat számí-tógépen játszani. Beszélni is szerettünk volna közben online. Nekem nem volt mikrofonom, ezért én mindig írtam neki, de olyan lassan pötyögtem, hogy egy idő után elfelejtette, melyik kérdésre vála-szoltam. Ezért kényszerből növelnem kellett a gépíró sebességemet…”
Felkészítő tanárként tudomásul kell venni a változást: a gyerekek játékai, kapcsolattartásuk része a billentyűkezelés, s amennyiben az egyéni képességek szélsőségesen kiemelkedőek, támogatni kell a differenciálást, ha a tanuló is elfogadja a felkínált lehetőséget.
Szabi az elmúlt tanévben egyéni tanrenddel tanulta a gépírást heti 1 órában. Tavaly megnyert 2 versenyt, most a bajnokit is 2 tantárgyból. Fantasztikus teljesítmény! Ilyen siker birtokában megérdemli, hogy a szakma legnívósabb eseményére készüljünk: a 2022 augusztusára tervezett hollandiai világbajnokságra, amelyet Maastrichtban tartanak majd. (http://www.intersteno2022.org/)
Köszönjük a nyugodt felkészülés, a versenyen részvétel támogatását.
Kiskunfélegyháza, 2021. november 21.
Csenkiné Bihal Mária
felkészítő tanár